همه مقالات

نمایش جزئیات

تعمیر گیربکس رنو کپچر

گیربکس-تعمیر گیربکس رنو کپچر-گیربکس دنده ای-گیربکس اتوماتیک-تفاوت گیربکس دنده ای و اتوماتیک-گیربکس رنو-تعمیرگاه رنو تهران-رنو تهران-گیربکس دستی

تعمیرگاه گیربکس انواع خودروی رنو معرفی اجزای گیربکس و نقش ولو بادی و صفحه کلاچ گیربکس رنو کپچر


جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002

معرفی گیربکس رنو کپچر

گیربکس استفاده شده در خودروی رنو کپچر از نوع دبل کلاچ  می باشد که مجهزترین و پیشرفته ترین نوع گیربکس است و به صورت هیدروالکترومکانیکی کار می کند . این گیربکس بسیار هوشمند و پیشرفته است و در عین حال هزینه ی نگهداری بالایی دارد .

 

روغن گیربکس رنو کپچر

روغن استفاده شده در گیربکس رنو کپچر از نوع DTC است . ظرفیت روغن این گیربکس ۱/۷ لیتر می باشد .

 

اجزای گیربکس رنو کپچر

اجزای گیربکس رنو کپچر شامل چرخ دنده و شفت هاست ( مانند گیربکس های دنده ای ) . این اجزا به ولو بادی ( ساعتی گیربکس ) متصل می باشد . کانال های روغن و شیرهای برقی به علاوه شیر تنظیم فشار اجزای تشکیل دهنده ی ولو بادی هستند . در آخر در قسمت خارجی گیربکس صفحه کلاچ قرار دارد . همه ی این اجزا با واحد الکترونیکی به نام TCU  فرمان می گیرد . محل قرار گیری این واحد روی گیربکس نصب شده است .

 

نقش ولو بادی در گیربکس رنو کپچر

ولو بادی ( ساعتی ) تشکیل شده از بلوک هیدرولیکی ، اسپول ها ، فنر ريا، ساچمه ، شیرهای برقی ، سیم کشی و اورینگ . وظیقه ولو بادی ایجاد فشار روغن پشت کلاچ های دنده ی مربوطه است . ولو بادی از TCU فرمان می گیرد.

 

واحد کنترل الکترونیکی یا TCU

TCU در گیربکس اتوماتیک همانند مغز در بدن انسان عمل می کند . کلیه ی واحدهای الکترونیکی ، سنسورد ، سیم کشی و عمل گراها اطلاعات را به TCU ارسال و از آن دریافت می کنند .

 

  صفحه کلاچ در گیربکس رنو کپچر

صفحه کلاچ یا دبل کلاچ ، همانند خودروهای دنده ای به صورت مصرفی می باشد که در صورت به اتمام رسیدن باید تعویض شود . یاد آور می شود که برای تعویض کردن دبل گیربکس رنو کپچر ، حتماً نیاز به استفاده از ابزار مخصوص می باشد .

 

 

ایرادهای گیربکس رنو کپچر

TCU گیربکس رنو کپچر به دلیل قرار گرفتن در روی گیربکس ( فقط در گیربکس های رنو کپچر TCU روی گبربکس نصب شده است.) زود به مشکل خورده و خراب می شوند و دلیل آن هم این است که تماس مستقیم با گیربکس پیدا کرده و حرارت ناشی از کارکرد گیربکس به TCU انتقال پیدا می کند و باعث خرابی این واحد الکترونیکی می شود .

 

 

آیا TCU تعمیر می شود ؟

TCU متشکل از برد الکترونیکی ، خازن ، دیود ، فیوز ، عدسی ، حافظه فلش ، ترانزیستور و مقاومت. هر پند که همه می دانند قطعات الکترونیکی بسته به صدمه ای که می بیند تعمیر می شود یا خیر. از این رو بهتر است قطعه ی نو جایگزین شود . در صورت استفاده از قطعه ی نو باید توسط دستگاه کلیپ ، برنامه ریزی مجدد صورت گیرد و بعد از نصب بر روی گیربکس عملیات لرن را انجام داد . در غیر این صورت گیربکس حرکت نمی کند.

 

ارتباط لوازم برقی با TCU در خودروی رنو کپچر

در هنگام تعویض باطری رنو کپچرباید به دفترچه ی راهنمای باطری توجه نمود . ولتاژ و آمپر باطری رنو کپچر با خودروهای دیگر متفاوت است . در هنگام تعویض باطری رنو کپچر باید توسط دستگاه  دیاگ کلیپ لرن شود تا گیربکس کارایی درستی داشته باشد . توجه داشته باشید که از باطری کمکی  برای روشن کردن رنو کپچر و هم چنین از باطری رنو کپچر به عنوان باطری کمکی برای روشن کردن خودرویی دیگر استفاده نشود .

در این خودرو از لوازم برقی اضافی مانند:

  • دزدگیر

  • آمپلی فایر

  • چراغ های اضافی

  • زنون یا هدلایت

  • سیستم صوتی و ...

 

سرویس روغن گیربکس رنو کپچر

روغن گیربکس رنو کپچر باید از نوع DTC باشد . کیلومتر تعویض این روغن ۳۰۰۰۰ کیلومتر می باشد . باید توجه داشت که موقع تعویض روغن گیربکس ، فیلتر گیربکس را نیز باید تعویض نمود .

 

تقه زدن در گیربکس به چه عواملی بستگی دارد ؟

  • خراب بودن دسته موتورها

  • خراب بودن سه شاخ پلوس

  • خراب بودن ولو بادی ( ساعتی ) گیربکس رنو کپچر

  • خرابی پکینگ ها

  • معیوب شدن دابل

  • روغن گیربکس

  • کیپ شدن فیلتر

  • خراب TCU

  • خرابی باطری

  • ایراد نرم افزاری

 

زمان سرویس روغن گیربکس رنو کپچر

روغن گیربکس رنو کپچر با توجه به شرایط رانندگی باید تعویض شود . به طور مثال رانندگی در شهر تهران با توجه به شرایط ترافیک و ... باید هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود . لازم بخ ذکر است که موقع تعویض روغن ، حتماً باید فیلتر روغن نیز تعویض شود و از روغن DTC  از برند ATF یا ADINOL استفاده شود . روغن DTC اصطحکاک بین دنده ها را کاهش داده و عمل انتقال حرارت را به خوبی انجام می دهد .

 

در رنو گیربکس رنو کپچر گاز هرز به چه عواملی بستگی دارد؟

  • کم بودن روغن

  • نرسیدن روغن پشت کلاچ

  • خراب بودن پکینگ ها

  • کیپ یا خراب بودن فیلتر روغن گیربکس

  • تاب برداشتن پوسته ی وسط گیربکس

 

روشن شدن چراغ گیربکس رنو کپچر

توجه داشته باشید که در خودروی رنوکپچر اگر گیربکس با مشکلی برخورد کند اولین علایم روشن شدن چراغ گیربکس در پشت آمپر است که به رانند اطلاع می دهد گیربکس با مشکل مواجه شده و باید به صورت به تعمیرگاه مراجعه کره و با استفاده از دستگاه دیاگ کلیپ عیب یابی نمود .

 

خنک کن گیربکس رنو کپچر

خنک کن گیربکس رنو کپچر بر روی گیربکس نصب شده و توسط شلنگ به رادیاتور ماشین وصل می شود و روغن گیربکس را خنک کاری می کند . در زمان سرویس باید توجه داشت که کانال های خنک کن گیربکس گرفتگی نداشته باشند و از نظر پوسیدگی نیز مورد بررسی قرار گیرد .

 

خلاصه مطالب تعمیر گیربکس کپچر

در گیربکس رنو کپچر باید به لوازم برقی مورد استفاده در خودرو (مانند باطری  و ...) ، سرویس گیربکس رنو کپچر (مانند فیلتر روغن گیربکس) توجه ویزه داشت . هم چنین به علایم گیربکس مانند صدا های ناهنجار ، روغن ریزی ، روشن شدن چراغ گیربکس گاز هرز و تغه زدن توجه کرد و در صورت مشاهده سریعا به تعمیرگاه رنو تهران مراجعه کر

 

در این خودرو به دلیل طراحی نادرست یونیت گیربکس رنو کپچر بیشتر به مشکل برمی خورد.

 



جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002